"PS3 enklare att utveckla till än PS2"





Det har sagts gång på gång av diverse olika utvecklare, att PlayStation 3 är en komplex konsol och den är svår att utveckla spel till. Vi har sett tydliga exempel på utvecklare som valt att porta multi-plat spel till PlayStation 3 istället för att lära sig maskinens styrka, kapacitet och skillnader. Guerilla Games (skaparna av Killzone-serien) gjorde nyligen ett uttalande om deras erfarenhet av att jobba med PlayStation 3 och tidigare PlayStation 2. Hermen Hulst säger -  "PS2 var en väldigt svår maskin att knäcka, men med PS3 tog det inte lång tid att lära oss och att få allt att rulla på"




Även Arjan Brussee (Development Director Guerilla Games) menar på att PlayStation 3 inte är en svår nöt att knäcka - "Jag tycker faktiskt att PS3 har en mer simpel arkitektur än de andra konsolerna ute nu, det man behöver är bara rätt beslutsamhet. Jag tycker att med den Cell-baserade processorn med maskinens SPU's och super snabba DSP's så kan du slänga in alla dina kalkulations jobb i en modell som är betydligt enklare att arbeta med - även för unga programmerare - än den typiskt vanliga multi-core arkitekturen hos exempel en PC eller en Xbox 360 konsol."
Han tillägger även "Vi är konstant i övervägande att förbättra teknologin och se vad vi kan göra på PlayStation 3".

Allt detta, kommande från skaparna av det visuella kraftpaketet Killzone 2, ger trovärdighet till deras uttalande.

Källa

/waypoetic

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0