Intryck : InFamous (Demo)




Först så vill jag tacka Oskar Skog som gav mig koden till att ladda ner demot såhär pass tidigt, så, Tack!

inFamous är ett open-world action/äventyrs spel som utspelar sig i Empire City, en stad som slitit sönder och samman av massiv explosion och i samband med den mysteriska explosionen så har du - Cole, fått elektriska superkrafter. Staden har satts i karantän och ett gäng kallat "Reapers" är stans nya härskare... Du är killen med superkrafterna, gör ditt jobb! inFamous är ett superhjälte-sandlåde-ala serietidnings-spel som är exklusivt till PlayStation 3 och släpps här i Sverige den 27:e maj.


Gameplay :
Du börjar demot som god (Hero) och ditt första uppdrag är att transportera ett t-banetåg till en station. Under resan längs spåren så har Reaper-gängen stängt av generatorerna så tåget plötsligt stannar. Du röjer undan ett par reapers, skjuter ett par välplacerade elektricitetskott mot generatorn och du är på din väg igen. Ett annat uppdrag är när du ska stoppa massa reapers från att ha förstöra ett nyss inkommet matpaket till invånarna i Empire City. Först är den en hord av reapers, sen reapers bak på lastbilar med turrets och efter du stoppat invasionen på den lilla bakgatan så ska du se till att stoppa en stor lastbil (värdetransport?) med alla krafter du har, medans du blir attackerad av massvis av reapers. Varierande uppdrag och du har möjligheten att se dig omkring i stan mellanåt.


Bild :
Empire City är en skitig, spräcklig och förstörd stad som har ett brun-aktigt filter över sig. Jag är nöjd med den bruna filtret som vissa andra säger sig ha lite problem med. Mer färg och stämningen av all förödelse och hela "nu-ska-jag-vara-en-superhjälte-och-rädda-dagen"-känslan hade försvunnit lite för mig... Sucker Punch har gjort ett väldigt bra jobb med sin serietidnings-look från att gå från rent gameplay till handritade cutscenes och tillbaka.  Animationerna är välgjorda och Cole's klättring ser och känns realistisk. Från att trycka sig mot husväggarna när han går längs en smal huskant, till att göra kullerbyttor efter att ha landat efter ett högt upp. Texturerna är även de välgjorda, vissa mer än andra. Visst, det är inget Uncharted men många utvecklare har inte välgjorda, detaljerade texturer på to-do-listan. Dessvärre märkte jag av pop-ins och att ibland så gick Cole's händer in i byggnaders sidor och andra föremål han klängde sig fast vid. Förhoppningsvis är detta något som inte kommer att vara i den färdiga versionen av spelet.


Ljud :

Kan inte tänka mig att spela inFamous utan ett surround-system, ljudbilden är riktigt bra och det mest kittlande är självklart elektriciteten. Cole's superkraft att åkalla blixtar genom åska är något riktigt badass och som låter riktigt maffigt när man sitter mitt i det (ja, i soffan alltså!). Värt att titta/lyssna på : "Sights and sounds of Infamous" på Gametrailers.


Slutsats:
Ett av de bästa demoversionerna jag spelat och alla intryck jag fick av både det visuella och det roliga, actionfyllda i gamplayet så är det här ett garanterat köp för mig!





/waypoetic



Kommentarer
Postat av: lionus

skitbra skrivet och jag håller med på samtliga punkter, det här var helt klart ett demo i min smak.

2009-05-11 @ 07:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0